Norolf N. Daastøl 70 år 1. november 1993
– en lykkeønskningsartikkel i Flekkefjord-avisen «Agder» for fredag 29. oktober 1993 – 3 dager før han skulle feire rund dag mandagen derpå – den 1. november. Norolf så dagens lys i Harstad 1. november 1923.
Ved Metodistkirkens årskonferanse avholdt i Stavanger fra 13. til 17. august 1924 ble Andreas Daastøl forflyttet i tjeneste fra Harstad til Kristiansund. Dit ankom noen uker senere den lille familien med 2 små sønner, Elias (født i Kristiania 3. november 1921) og Norolf, og helt på slutten av det følgende året, den 30. desember 1925, ble Mirjam født. Men allerede 9. juni 1926 mistet familien eldstegutten Elias, bare 4 år og vel 7 måneder gammel – et hårdt slag for den lille familien og for den større slekt. Dette var rammen omkring Norolfs første tid i denne verden – og her følger den fine lykkeønskningen 70 år senere :
Organist Norolf Daastøl 70 år.
Organist Norolf Daastøl, Flekkefjord, fyller 70 år mandag. Han er i fullt arbeid som organist selv om han i grunnen er krigspensjonist.
Norolf Daastøl er organist i metodistkirken i Flekkefjord, men spiller hyppig andre steder, i statskirken og ved arrangementer og begravelser.
Han er nærmest født inn i metodistkirken der faren var prest. Fødestedet er Harstad, men han har dialekten fra Brevik, dit familien flyttet. Han var med å installere orgel i Halden Metodistkirke da han var i 13-14 års alderen. Organist har han vært fra 17 års alderen. Han begynte å studere ved Musikkonservatoriet da han var 17 år, men krigen gjorde at han aldri fikk tatt eksamen.
Under en unntakstilstand i Hønefoss i september 1944 holdt Norolf Daastøl på å miste livet. Faren var prest der da. Terboven selv var på besøk. Fire mennesker ble skutt ned under unntakstilstanden. Tre av dem døde, og den fjerde var Daastøl, som fikk et skudd gjennom begge lungene i tillegg til at han ble slått i bakhodet med et gevær. For ca. 30 år siden ble han krigspensjonist på grunn av skaden fra den gang.
Til Flekkefjord kom Norolf Daastøl i 1958 og her ble han snart en meget avholdt musiker. Han gjorde en bragd i årene før 1987, da han på frihånd tegnet notene til alle sanger og salmer i den nye Metodistkirkens sangbok. Arbeidet vakte oppsikt ut over landets grenser. Bakgrunnen var at det var mulig å få maskinsatt noter bare i Japan og Danmark. Daastøl tegnet notene og i forminsket målestokk ble de trykket. Nøyaktigheten er så stor at man bare under forstørrelse kan se de er håndarbeid. Ikke nok med det. Dette er eneste salmebok med firestemt notesats. Han fikk Metodistkirkens biskops Diplom for det arbeidet.
Han er æresmedlem i pensjonistforeningen for den glede han har spredt med sin musikk. Han har i årevis vært den mest benyttede organist ved begravelser og han er også pianist ved mange tilstelninger og festligheter. Det ser ut som han spiller etter gehør, men det skjer etter noter som han ser for sitt indre øye.